Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Този уебсайт използва бисквитки за целите на функционалността, удобството и статистиката. Можете да промените тази настройка по всяко време, като кликнете върху „Промяна на настройки“. Ако сте съгласни с това използване на бисквитки, моля, кликнете върху „Да, съгласен/съгласна съм“.

История на компанията

Началото
1886 – 1905 г.

10 минути четене

Историята на Бош започва с много първи стъпки. Стъпка към независимостта, стъпване на автомобилния пазар, на пазари извън Германия и на арената на големите производители.

Рисунка с криви, насочени нагоре, и човек (Роберт Бош), който се изкачва по тях до върха.

„Безпорядък“ – началото

Годините, прекарани като чирак, рано пробуждат у Роберт Бош желанието да стане независим. През 1886 година той основава „Работилница за фина механика и електротехника“ в Щутгарт. Първите години са белязани от възходи и падения и едва към средата на 90-те години на 19-ти век плановете му започват да се осъществяват бързо и неудържимо.

През ноември 1886 г. Роберт Бош се нанася в първата си работилница в западната част на Щутгарт с двама служители.
През ноември 1886 г. Роберт Бош се нанася в първата си работилница в западната част на Щутгарт с двама служители.
За да могат клиентите да намират работилницата, свряна в дъното на един заден двор, през 1890 г. Бош поставя фирмена табела.
За да могат клиентите да намират работилницата, свряна в дъното на един заден двор, през 1890 г. Бош поставя фирмена табела.

Първи продукти и услуги

Бош извършва всякакви фини механични и електрически технически работи, които му попаднат, например монтаж на телефонни системи и електрически звънци. Когато е помолен да изработи магнетно запалване за стационарен двигател по съществуваща схема, той го подобрява и по този начин поставя началото на производството на магнетно запалване.

През 1896 г. Бош предлага на клиент да инсталира дистанционен индикатор за водно ниво.
През 1896 г. Бош предлага на клиент да инсталира дистанционен индикатор за водно ниво.
Необходима е прецизна изработка на контактния механизъм на дистанционния индикатор на водно ниво, за да може той да показва водното ниво на голямо разстояние от базата.
Необходима е прецизна изработка на контактния механизъм на дистанционния индикатор на водно ниво, за да може той да показва водното ниво на голямо разстояние от базата.
Макар и доста необичаен продукт, през първите две десетилетия в работилниците на Бош са произведени немалък брой пишещи машини за слепи.
Макар и доста необичаен продукт, през първите две десетилетия в работилниците на Бош са произведени немалък брой пишещи машини за слепи.
Рисунка, показваща развитието на магнетното запалване.


Искрата, която запалва всичко – магнетното запалване

От 1897 г. Бош започва да монтира магнетно запалване с подобрена конструкция в автомобилите и става единствен доставчик на наистина надеждно запалване. През 1902 г. главният инженер на Бош, Готлоб Хонолд, представя още по-добро решение – магнетно запалване с високо напрежение със запалителна свещ. С този продукт Бош се превръща във водещ световен доставчик за автомобилната индустрия.

След възпроизвеждането на магнетно запалване с ниско напрежение през 1887 г. Бош започва да изследва запалването на горивни смеси.
След възпроизвеждането на магнетно запалване с ниско напрежение през 1887 г. Бош започва да изследва запалването на горивни смеси.
Автомобилното магнетно запалване е използвано за първи път в триколесен De Dion-Bouton през 1897 г. Преди продуктът да заработи идеално, са извършени множество изпитания.
Автомобилното магнетно запалване е използвано за първи път в триколесен De Dion-Bouton през 1897 г. Преди продуктът да заработи идеално, са извършени множество изпитания.
Големият пробив като автомобилен доставчик идва с магнетното запалване с високо напрежение, за което Бош подава заявка за патент през 1902 г.
Големият пробив като автомобилен доставчик идва с магнетното запалване с високо напрежение, за което Бош подава заявка за патент през 1902 г.
Първото магнетно запалване с високо напрежение на Бош, тип Hdh, със запалителна свещ (1902 г.)
Първото магнетно запалване с високо напрежение на Бош, тип Hdh, със запалителна свещ (1902 г.)

Готлоб Хонолд

Снимка: Готлоб Хонолд (1901 г.)

Главният новатор с правилните инстинкти

„Когато Хонолд завършва нов продукт и го предава за производство, Бош започва да информира обществеността за крайния продукт.“

Това е начинът, по който Роберт Бош отдава почит на дългогодишния си главен инженер, който започва работа при него като чирак. Освен създател на магнетното запалване с високо напрежение, той е и гениалният изобретател на светлини, стартери и клаксони от гамата продукти на Бош до преждевременната си смърт през 1923 г.

Снимка: Готлоб Хонолд (1901 г.)

Собственик – първата фабрика

Бош се мести няколко пъти, преди да реши да построи фабрика. Първоначално той очаква да отдаде под наем един или два етажа от нея, но това не се случва. Напротив – фабриката на Бош, построена през 1901 г., продължава да се разширява с нови сгради наоколо.

Изградена изцяло от стоманобетон, сградата на първия завод е много модерна за 1900 г., макар че фасадата ѝ е направена в ренесансов стил.
Изградена изцяло от стоманобетон, сградата на първия завод е много модерна за 1900 г., макар че фасадата ѝ е направена в ренесансов стил.
Някои от служителите в Бош, събрани на стълбите към двора на новата фабрика за групова снимка през 1901 г.
Някои от служителите в Бош, събрани на стълбите към двора на новата фабрика за групова снимка през 1901 г.
Служители в Бош навиват проводник на пусковата бобина на магнетно запалване изцяло на ръка на намотката на котвата около 1900 г.
Служители в Бош навиват проводник на пусковата бобина на магнетно запалване изцяло на ръка на намотката на котвата около 1900 г.
Заводът на Бош се разраства за няколко години от една сграда до мащабен комплекс (1905 г.).
Заводът на Бош се разраства за няколко години от една сграда до мащабен комплекс (1905 г.).
Картинка на старинен автомобил и табела с надпис „Лондон“

Стъпка напред към света – първи търговски представителства

„... Да стъпим във Великобритания...“ – това е дългогодишно желание на Роберт Бош. През 1898 г. той основава първата фирма на Бош извън Германия, в Лондон, заедно с англичанина Фредерик Симс. Това е първата стъпка към глобалния пазар. След това бързо се откриват търговски представителства в други европейски държави.

Бош учредява първото си търговско представителство на Store Street, Лондон през 1898 г. Следващата година се открива друго търговско представителство в Париж.
Бош учредява първото си търговско представителство на Store Street, Лондон през 1898 г. Следващата година се открива друго търговско представителство в Париж.

Магнетни запалвания в Париж - първото производство зад граница

Франция е най-големият автомобилен пазар в Европа след Обединеното кралство. Бош открива дъщерно дружество там през 1899 г. Бизнесът в парижкия клон върви отлично и от 1905 г. той успява да задоволи търсенето на устройства за магнетно запалване, произвеждани в собствения му завод, от който се вижда Айфеловата кула.

Митата и дългият транспорт карат Бош да започне да произвежда в Париж през 1905 г.
Митата и дългият транспорт карат Бош да започне да произвежда в Париж през 1905 г.

Автомобилни състезания – първата реклама

В началото на новия век се провеждат първите големи автомобилни състезания – възможност за производителите и доставчиците да покажат уменията си. Белгиецът Камий Женаци на волана на Mercedes печели купата „Гордън Бенет“ в Ирландия през 1903 г. донякъде благодарение на надеждната система за запалване на Бош, която издържа на най-тежките условия.

Белгиецът Камий Женаци печели купата „Гордън Бенет“ в Ирландия през 1903 г. на волана на Mercedes, оборудван със система за запалване Bosch.
Белгиецът Камий Женаци печели купата „Гордън Бенет“ в Ирландия през 1903 г. на волана на Mercedes, оборудван със система за запалване Bosch.
С червената си брада и коса и веещото се наметало Женаци се превръща в рекламна икона. Той рекламира системата за запалване на Bosch с прякора „Червения дявол“ до 1918 г.
С червената си брада и коса и веещото се наметало Женаци се превръща в рекламна икона. Той рекламира системата за запалване на Bosch с прякора „Червения дявол“ до 1918 г.