Премини към основното съдържание
Бош в България
История на компанията

Глобални стъпки
1906 – 1925 г.

Търговското представителство на Бош в САЩ, Ню Йорк, около 1908 г.

Стремглавият полет на прохождащата глобално компания е прекъснат грубо от Първата световна война, след която Бош трябва да се преобразува и да насърчава иновациите, за да се справи с последиците.

Рисунка на печата с адреса на завода на Bosch в Ню Йорк от 1947 година.

Прекосяване на океана –
начало в САЩ

Всичко започва с реклама на системи за магнетно запалване във вестниците в САЩ, която през 1906 г. носи поръчки на стойност един милион долара на Бош и удвоява продажбите за една година. Дейността в Съединените щати върви толкова успешно, че през 1912 г. Бош започна да произвежда своя водещ продукт в собствен завод в Спрингфийлд, Масачузетс.

Магнетното запалване на Бош най-после пристига и в Съединените щати. Рекламата от 1906 г. е тази, която дава летящ старт на търговския успех на Бош.
Магнетното запалване на Бош най-после пристига и в Съединените щати. Рекламата от 1906 г. е тази, която дава летящ старт на търговския успех на Бош.
Търговското представителство на Бош в САЩ, Ню Йорк, около 1908 г. Освен клона в Чикаго са създадени още два – един в Сан Франциско през 1909 г. и един в Детройт през 1910 г.
Търговското представителство на Бош в САЩ, Ню Йорк, около 1908 г. Освен клона в Чикаго са създадени още два – един в Сан Франциско през 1909 г. и един в Детройт през 1910 г.
/

88% продажби извън Германия –
резултат от глобализацията

Oколо 1910 г. Бош има представителства на всички континенти. В Обединеното кралство над 90% от автомобилите са оборудвани с магнетното запалване на Бош.
Около 1910 г. Бош има представителства на всички континенти. В Обединеното кралство над 90% от автомобилите са оборудвани с магнетното запалване на Бош.

Освен Съединените щати Бош започва да търси други пазари по целия свят. С търговски представителства в Южна Африка от 1906 г., Австралия от 1907 г., Аржентина от 1908 г., Китай от 1909 г. и Япония от 1911 г. мрежата от представители на Бош обхваща всички континенти. През 1913 г. бизнесът извън Германия представлява 88% от продажбите на компанията.

Нови продукти – светлини, генератори и стартери

Когато автомобилите стават предмети от бита, а по-високите скорости налагат по-голяма безопасност, през 1913 и 1914 г. Бош пуска съответните продукти. Освен „светлините Bosch“ – електрическо осветление, състоящо се от фарове, генератор, регулатор и акумулатор, които правят нощното шофиране по-безопасно, стартерът прави пътуването още по-надеждно.

Delaunay-Belleville, автомобилът на последния руски цар, е оборудван със система за осветление и запалване и електрически стартер, произвеждани от Бош.
Delaunay-Belleville, автомобилът на последния руски цар, е оборудван със система за осветление и запалване и електрически стартер, произвеждани от Бош.
Автомобилно осветление Bosch на Mercedes 10/25 к.с. с генератор, фарове и регулатор (около 1913 г.).
Автомобилно осветление Bosch на Mercedes 10/25 к.с. с генератор, фарове и регулатор (около 1913 г.).
/
Рисунка на немски войници от Първата световна война.

Катастрофата – Първата световна война

След избухването на войната през 1914 г., за да намали страданията, Бош незабавно създава болница в нова сграда, която първоначално е предназначена за производството на фарове.
След избухването на войната през 1914 г., за да намали страданията, Бош незабавно създава болница в нова сграда, която първоначално е предназначена за производството на фарове.

След избухването на Първата световна война през 1914 г. всички чужди пазари се затварят, научно-развойната дейност е прекъсната, а производството се преобразува в оръжейно. Вместо магнетно запалване Bosch започва да произвежда детонатори за гранати. Приблизително половината работници са мобилизирани, а на тяхно място започват да работят жени. От мобилизираните войници 453 сътрудници никога не се завръщат от фронта.

Логото на Бош

Скица на новото лого (1918 г.)

Новата световна търговска марка

Търговските представителства и марки са отнети по време на Първата световна война. Изкупената компания на Бош в САЩ обаче продължава да използва добре известните търговски марки на Бош в рекламата си. За да избегне всякакво объркване, през 1918 г. главният новатор Готлоб Хонолд бързо проектира нова търговска марка „котва в кръг“, която остава неразривно свързана с Bosch и до днес.

Снимка: Скица на новото лого (1918 г.)

Ново начало – срещу всяка съпротива

След края на войната през 1917 г. преименуваното акционерно дружество Robert Bosch AG е изправено пред огромни предизвикателства. Завръщането на световния пазар е възпрепятствано от засилената конкуренция, а патентите му са отменени. Но няма място за отказване. Старите връзки са подновени и се отварят нови пазари. Същевременно компанията се обръща към основните си умения – създаването на иновации.

През 20-те години строителството и тестването вървят с пълна скорост в завода за осветление във Фойербах, за да наваксат бързо техническите постижения, които компанията е пропуснала поради войната.
През 20-те години строителството и тестването вървят с пълна скорост в завода за осветление във Фойербах, за да наваксат бързо техническите постижения, които компанията е пропуснала поради войната.
Заедно с дългогодишния си шведски партньор Фриц Егнел през 1921 г. Бош основава AB Robo в Швеция за продажбата на продукти на Бош в скандинавските държави.
Заедно с дългогодишния си шведски партньор Фриц Егнел през 1921 г. Бош основава AB Robo в Швеция за продажбата на продукти на Бош в скандинавските държави.
/

Нови функции за автомобилите – чистачки и клаксон

Дейностите, прекъснати от войната, са подновени. Безопасността в много по-натоварения автомобилен трафик е движеща сила за изследователите и разработчиците в Бош. През 1926 г. към гамата от продукти са добавени мотоциклетни и велосипедни светлини, клаксонът на Бош, чистачки за предното стъкло и запалване с акумулатор.

Със стилен дизайн и впечатляващо силен – клаксонът на Бош (1921 г.)
Със стилен дизайн и впечатляващо силен – клаксонът на Бош (1921 г.)
След като светлините на Бош се налагат успешно в автомобилите, в началото на 20-те години на 20-ти век компанията се обръща към мотоциклетите, като тази модел Indian от 1921 г.
След като светлините на Бош се налагат успешно в автомобилите, в началото на 20-те години на 20-ти век компанията се обръща към мотоциклетите, като тази модел Indian от 1921 г.
Добрата видимост при дъжд е жизнено важна предпазна мярка. Бош се справя с това с въвеждането на чистачките през 1926 г.
Добрата видимост при дъжд е жизнено важна предпазна мярка. Бош се справя с това с въвеждането на чистачките през 1926 г.
/

Bosch Car Service

Светещата табела на Бош се превръща в отличителен знак на сервизите.

Стандартизирано комплексно обслужване

Мрежата от независими автосервизи, всички придържащи се към един и същ стандарт, не е нова идея. Такава вече съществува в Съединените щати отпреди войната. През 1921 г. Бош стартира сервизите си „Bosch Car Service“ извън Германия, които се развиват толкова бързо, че до 1930 г. вече има 2750 сервиза в 70 държави. Тези сервизи спомагат марката Bosch да се разпространи по целия свят.

Снимка: Светещата табела на Bosch се превръща в отличителен знак на сервизите.

Конвейрно производство

Става все по-ясно, че конкурентите постигат качеството на Бош и в същото време произвеждат по-бързо и по-евтино. Една от причините за това са монтажните линии, които Бош също започва да въвежда постепенно от 1925 г. Докато преди са били нужни 50 дни за производството на едно цялостно магнетно запалване, монтажната линия скъсява срока до едва пет дни.

Производство на фарове в Бош преди въвеждането на монтажните линии (1925 г.).
Производство на фарове в Бош преди въвеждането на монтажните линии (1925 г.).
Производство на фарове в Бош след преминаването към конвейрните монтажни линии (1926 г.).
Производство на фарове в Бош след преминаването към конвейрните монтажни линии (1926 г.).
/