Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Този уебсайт използва бисквитки за целите на функционалността, удобството и статистиката. Можете да промените тази настройка по всяко време, като кликнете върху „Промяна на настройки“. Ако сте съгласни с това използване на бисквитки, моля, кликнете върху „Да, съгласен/съгласна съм“.

История на компанията

Автомобили и още нещо
1926 – 1945 г.

10 минути четене

Бош преминава през икономическата криза и нацистката диктатура с новаторска сила и издръжливост, докато Втората световна война не поставя нови огромни предизвикателства.

Рисунка на хладилник с логото на Bosch на преден план

Дизеловата инжекционна помпа – вторият основен продукт

Разработвана в продължение на много години, през 1927 г. се стига до иновация, която ползваме и днес – дизеловата инжекционна помпа. Това е реакцията на Бош на развитието на дизеловите двигатели, които за разлика от бензиновите не се нуждаят от магнетно запалване. Използвани първоначално само за камиони, първите дизелови инжекционни помпи за леки автомобили са пуснати на пазара през 1936 г.

Дизелова инжекционна помпа за камион
Дизелова инжекционна помпа за камион
Заводът във Фойербах до ден днешен остава домът на дизеловите технологии. На снимката е показан служител, който пробива отвори в корпуса на помпа, 1935 г.
Заводът във Фойербах до ден днешен остава домът на дизеловите технологии. На снимката е показан служител, който пробива отвори в корпуса на помпа, 1935 г.

Нови идеи и разширяване на портфолиото

Голяма криза в немската автомобилна индустрия кара автомобилния доставчик Бош да преосмисли продуктовата си гама след 1926 г. Това вдъхновява комбинация от стратегии, които са се оказали успешни и в миналото – подобряването на продуктите и тяхното развитие до серийно производство, както при електроинстументите и термотехниката, в съчетание с изцяло нови начинания, като радио- и телевизионни технологии.

Хладилникът на Бош, пуснат през 1933 г., е трябвало да бъде достатъчно достъпен за закупуване от повече домакинства.
Хладилникът на Бош, пуснат през 1933 г., е трябвало да бъде достатъчно достъпен за закупуване от повече домакинства.
Слушането на музика по път престава да бъде неосъществима мечта, когато инженерите на Бош и Blaupunkt пускат в серийно производство първото европейско авторадио през 1932 г.
Слушането на музика по път престава да бъде неосъществима мечта, когато инженерите на Бош и Blaupunkt пускат в серийно производство първото европейско авторадио през 1932 г.
Бош основава сегашното подразделение през 1932 г. с придобиването на фирмата за термотехника на Hugo Junkers.
Бош основава сегашното подразделение през 1932 г. с придобиването на фирмата за термотехника на Hugo Junkers.

Електроинструменти

Къртач Bosch по време на работа (1936 г.)

Машинки за подстригване и къртачи

През 1927 г. Херман Щайнхарт, инженер в Бош, вижда в изпитателната си работилница уред, който веднага го очарова. „Forfex“ е с мотор, вграден в ръкохватката. Това разкрива множество нови възможности. Отделът, в който работи Щайнхарт, първо довежда Forfex до етапа на серийно производство, преди да развие идеята през следващите години и да създаде първите къртачи. Колективът използва заводската база на Бош като опитно съоръжение.

Снимка: Къртач Bosch по време на работа (1936 г.)

Обединено съвършенство – производство със силен партньор

Почти десет години след края на войната продажбите в чужбина са се повишили едва до 34% от общия обем. Високите транспортни разходи и митническите препятствия карат Бош да изпробва алтернативи. Във Франция, Обединеното кралство и Италия започва търсене на партньори за производство на място, а в Австралия и Япония партньори произвеждат продукти по лиценз на Бош. През 1932 г. продажбите в чужбина се покачват до 55%.

През 1931 г. Бош създава съвместно предприятие с местен автомобилен доставчик – C.A. Vandervell като производствена база в Лондон, която да обслужва британския пазар.
През 1931 г. Бош създава съвместно предприятие с местен автомобилен доставчик – C.A. Vandervell като производствена база в Лондон, която да обслужва британския пазар.
Директорът на Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. в Мелбърн, Аугуст Хьоте, също започва производство на запалителни свещи в Австралия по лиценз на Бош.
Директорът на Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. в Мелбърн, Аугуст Хьоте, също започва производство на запалителни свещи в Австралия по лиценз на Бош.

Домашен телевизионен приемник FESE

Домашен телевизионен приемник FESE

Революционни технологии

Заедно с шотландския пионер на телевизията Джон Лоджи Беърд и компаниите Zeiss Ikon и Loewe Бош основава Fernseh AG (FESE) през 1929 г. Годините изследвания най-после жънат първи големи успехи. FESE доставя първите електронни записващи устройства за олимпийските игри в Берлин през 1936 г. и същата година представя първите „домашни телевизионни приемници“. По време на войната FESE получава заповед за военни цели да спомогне за разработването на бомба с вградена камера, която да се управлява дистанционно чрез телевизионна картина. Краят на войната прекратява проекта в етапа на изпитване.

Снимка: Домашен телевизионен приемник FESE (1938 г.)

Рисунка на работник, работещ на машина.


Впръскване на бензин за самолетни двигатели и телевизионна техника

Когато националсоциалистите вземат властта, Бош също е изправен пред големи предизвикателства. Режимът нарежда да се проучи и разработи технология за впръскване на бензин за самолетните двигатели и започва строителството на нови заводи. Телевизионната техника представлява особен интерес за военните. През 1939 г. продажбите на компанията в чужбина спадат до рекордно ниските 9%.

Макар че националсоциалистите водят политика на икономическа самодостатъчност, Бош продължава да продава продуктите си по света, като например в Тиендзин, Китай, на снимката (1938 г.).
Макар че националсоциалистите водят политика на икономическа самодостатъчност, Бош продължава да продава продуктите си по света, като например в Тиендзин, Китай, на снимката (1938 г.).
Бензинова инжекционна помпа Bosch в самолетен двигател (1941 г.)
Бензинова инжекционна помпа Bosch в самолетен двигател (1941 г.)

Въоръжение и принудителен труд

След започването на Втората световна война Бош отново преминава към производство за военната индустрия. Армията е толкова силно моторизирана към този момент, че е разрешено дейността на компанията в автомобилния сектор да продължи. Както в цялата германска индустрия и тук мобилизираните за военните действия служители са заменени от работници от окупираните територии, някои от които са принудени да живеят и работят в нечовешки условия.

Обработката на суровини за производството започва в леярната във Фойербах през 1909 г. На тази снимка са показани служители, които отливат лек метал през 1942 г.
Обработката на суровини за производството започва в леярната във Фойербах през 1909 г. На тази снимка са показани служители, които отливат лек метал през 1942 г.
Работнички произвеждат запалителни бобини в завода в Щутгарт (1944 г.)
Работнички произвеждат запалителни бобини в завода в Щутгарт (1944 г.)

Съпротива и защита на евреите

В тези трудни времена ръководството на Бош подкрепя активно съпротивата срещу националсоциалистическия режим. В основата стои Карл Фридрих Гьордлер, който е назначен за адвокат на компанията. Преследваните евреи също са наемани на работа, за да бъдат спасени от депортиране в концентрационните лагери или са подпомагани финансово, за да емигрират.

През 1970 г. посланикът на Израел Идан Авер (в средата) удостоява директора на Бош Ханс Валц (вляво) с титлата „Праведник на света“ от името на израелския мемориал Яд Вашем за усилията му да помогне на преследваните евреи през нацистката епоха.
През 1970 г. посланикът на Израел Идан Авер (в средата) удостоява директора на Бош Ханс Валц (вляво) с титлата „Праведник на света“ от името на израелския мемориал Яд Вашем за усилията му да помогне на преследваните евреи през нацистката епоха.

Край на войната

По време на войната съюзниците бомбардират многократно производствените съоръжения на Бош. Роберт Бош не доживява да види как части от фабриките му са изравнени със земята, защото умира през 1942 г. Той оставя на наследниците си ясни указания как да ръководят бизнеса му.

Големи части от леярната във Фойербах са разрушени при въздушна атака през 1944 г. Производството постепенно е изнесено в селски райони.
Големи части от леярната във Фойербах са разрушени при въздушна атака през 1944 г. Производството постепенно е изнесено в селски райони.
Катастрофалната бомбардировка през септември 1944 г. разрушава емблематичната кула на фабриката на Бош.
Катастрофалната бомбардировка през септември 1944 г. разрушава емблематичната кула на фабриката на Бош.