Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Този уебсайт използва бисквитки за целите на функционалността, удобството и статистиката. Можете да промените тази настройка по всяко време, като кликнете върху „Промяна на настройки“. Ако сте съгласни с това използване на бисквитки, моля, кликнете върху „Да, съгласен/съгласна съм“.

История на компанията

Възстановяване
1946 – 1959 г.

10 минути четене

След края на Втората световна война Бош губи заводите си в чужбина за втори път. Голяма част от производствените съоръжения са разрушени. Следващите две десетилетия са посветени на възстановяване, но и на разширяване на бизнеса в нови посоки.

Рисунка на строителен работник, работещ по сграда.

С ръчни колички и лопати – възстановяване на Бош

През 1945 г. повече от 50% от съоръженията на Бош в Германия са разрушени от бомбардировките. Ключовата роля на Бош като доставчик на военни превозни средства е превърнал заводите на компанията в стратегически мишени. Сега Бош трябва да разчисти, да строи и да създава работа за служителите си.

Част от разрушенията остава видима дълго време след края на войната. Силно повредената кула на първата фабрика на Бош в Щутгарт (1945 г.)
Част от разрушенията остава видима дълго време след края на войната. Силно повредената кула на първата фабрика на Бош в Щутгарт (1945 г.)
Една година след края на войната признаците за строителство са видими в повечето от унищожените производствени съоръжения в Щутгарт. (1946 г.)
Една година след края на войната признаците за строителство са видими в повечето от унищожените производствени съоръжения в Щутгарт. (1946 г.)
Качествен контрол на запалителни свещи в завода в Бамберг (1950 г.).
Качествен контрол на запалителни свещи в завода в Бамберг (1950 г.).
Бош отбелязва едномилионната дизелова инжекционна помпа във фоайето на завода във Фойербах (1950 г.). Именно тук започва производството на този успешен продукт през 1927 г.
Бош отбелязва едномилионната дизелова инжекционна помпа във фоайето на завода във Фойербах (1950 г.). Именно тук започва производството на този успешен продукт през 1927 г.

Запалителни свещи и тенджери – оцеляване през следвоенния период

За да може отново да наеме служителите си си и да им плаща заплатите, Бош се захваща с производство на тенджери от стоманени каски, ръчни колички и чадъри в разрушените си фабрики. Служителите могат да ползват тези уреди или да ги разменят за други стоки от първа необходимост. Първите по-сложни продукти са запалителни свещи за военните превозни средства на съюзниците.

Мигачите, чието производство започва тук през 1949 г., са нещо съвсем ново. Те заменят старите автомобилни пътепоказатели, които Бош започва да произвежда през 1927 г. (1950 г.)
Мигачите, чието производство започва тук през 1949 г., са нещо съвсем ново. Те заменят старите автомобилни пътепоказатели, които Бош започва да произвежда през 1927 г. (1950 г.)
След края на войната Бош се обръща отново към предишните си силни страни – развойната дейност и новите иновативни продукти. През 1948 г. изследователите на Бош разработват електронен микроскоп за собствените си изследвания на материали. (1950 г.)
След края на войната Бош се обръща отново към предишните си силни страни – развойната дейност и новите иновативни продукти. През 1948 г. изследователите на Бош разработват електронен микроскоп за собствените си изследвания на материали. (1950 г.)
Качеството винаги е било основен критерий за Бош. Затова тестването на произволно взети мостри – както тук, в производството на клаксони – е задължително (1950 г.).
Качеството винаги е било основен критерий за Бош. Затова тестването на произволно взети мостри – както тук, в производството на клаксони – е задължително (1950 г.).

Завещанието на Роберт Бош

Роберт Бош умира през 1942 г. След 1945 г. изпълнителите на завещанието му възстановяват компанията в съответствие с желанието му. Целта е не само да се реализира печалба, ами част от нея да буде насочена към благотворителни каузи. Ханс Валц ръководи Бош като наследник на основателя до 1963 г.

В завещанието, което написва четири години преди смъртта си през 1942 г., Роберт Бош призовава за „силно“ бъдещо развитие на компанията. Той не определя конкретен курс, но поставя ориентири, които да помогнат на изпълнителите – на снимката – да управляват компанията (1954 г.).
В завещанието, което написва четири години преди смъртта си през 1942 г., Роберт Бош призовава за „силно“ бъдещо развитие на компанията. Той не определя конкретен курс, но поставя ориентири, които да помогнат на изпълнителите – на снимката – да управляват компанията (1954 г.).
Ханс Валц наследява Роберт Бош начело на компанията (1953 г.).
Ханс Валц наследява Роберт Бош начело на компанията (1953 г.).

Антитръстови дела – страхът, че всичко може да бъде изгубено

Домогванията на националсоциалистите към пълната власт могат да се изпълнят само с помощта на икономически силни компании. Точно затова съюзниците се стараят да отслабят големите немски корпорации, сред които е и Бош. Компанията обаче се е разраснала органично, т.е. отделните ѝ части не биха могли да съществуват поотделно. В крайна сметка Бош остава почти непокътната, макар че се налага да разкрие своите патенти и всички конкуренти да ги използват.

Бош се обръща към автомобилните състезания, за да възстанови дейността си през 50-те години, след като е създала своята „състезателна услуга“ за поддръжка и монтаж на резервни части през 1937 г. Добрата работа на техниката Bosch при най-суровите условия е добра реклама за нейната надеждност и издръжливост.
Бош се обръща към автомобилните състезания, за да възстанови дейността си през 50-те години, след като е създала своята „състезателна услуга“ за поддръжка и монтаж на резервни части през 1937 г. Добрата работа на техниката Bosch при най-суровите условия е добра реклама за нейната надеждност и издръжливост.
Централата на Бош на „Брайтшайдщрасе“ в Щутгарт е осветена всяка нощ (1951 г.). Точно тук ръководителите на Бош и представителите на съюзниците спорят за бъдещето на компанията по време на антитръстовите дела.
Централата на Бош на „Брайтшайдщрасе“ в Щутгарт е осветена всяка нощ (1951 г.). Точно тук ръководителите на Бош и представителите на съюзниците спорят за бъдещето на компанията по време на антитръстовите дела.
Рисунка на стилизиран глобус със забележителности от известни световни столици.


„Произведено в целия свят“ – нови пътища към глобализация

Преди завземането на властта от Хитлер над 50% от продажбите на Бош идват от международни сделки. Но след 1945 г. те са почти нулеви, а чуждестранните активи на компанията са отчуждени. Благодарение на добрите отношения с дългогодишните партньори и поради бързо разрастващите се пазари в държави като Бразилия и Индия изграждането на глобална мрежа започва постепенно. Въпреки това трябва да се изчака до 1960 г., преди продажбите на Бош в чужбина отново да надхвърлят 20%.

През 50-те години на миналия век производството все още е предимно в Германия. Необходима е сложна транспортна организация, за да се осъществява износ по целия свят. През този период тази система от конвейери за пратки е най-модерната технология (1951 г.).
През 50-те години на миналия век производството все още е предимно в Германия. Необходима е сложна транспортна организация, за да се осъществява износ по целия свят. През този период тази система от конвейери за пратки е най-модерната технология (1951 г.).
Бош започва да изгражда производствени съоръжения по света през 50-те години на миналия век. Заводът в Клейтън, близо до Мелбърн, снабдява австралийската автомобилна индустрия с електрически прибори като запалителни системи, чистачки, клаксони, генератори, стартери и светлини (1960 г.).
Бош започва да изгражда производствени съоръжения по света през 50-те години на миналия век. Заводът в Клейтън, близо до Мелбърн, снабдява австралийската автомобилна индустрия с електрически прибори като запалителни системи, чистачки, клаксони, генератори, стартери и светлини (1960 г.).
Автомобилът за проучвания на Бош в автомобилния парк в Щутгарт е оборудван с безброй различни фарове и клаксони, които се използват в цял свят. Целта е провеждане на пробно шофиране в пътни условия (1954 г.).
Автомобилът за проучвания на Бош в автомобилния парк в Щутгарт е оборудван с безброй различни фарове и клаксони, които се използват в цял свят. Целта е провеждане на пробно шофиране в пътни условия (1954 г.).

Елегантност в съвършенството – потребителска техника

В началото на 50-те години Бош предлага на пазара продукти, които отразяват германското и европейското икономическо чудо и удовлетворяват нарастващото потребителското търсене с излизането от кризата. Примери за това са домакинските уреди и електрическите бормашини за домашния майстор. Основни продукти като авторадиоприемници се продават в милиони бройки.

Сред продуктите, пуснати през 50-те години, са пералните, като тази на корицата на рекламна брошура от 1958 г.
Сред продуктите, пуснати през 50-те години, са пералните, като тази на корицата на рекламна брошура от 1958 г.
Bosch пуска първите си хладилници още през 1933 г., но те стават наистина достъпни за закупуване след войната, когато започва масовото производство, което спестява време и пари. (1958 г.)
Bosch пуска първите си хладилници още през 1933 г., но те стават наистина достъпни за закупуване след войната, когато започва масовото производство, което спестява време и пари. (1958 г.)

Домакински уреди за кухнята от Бош

Продажба на кухненски робот във фирмения магазин в Щутгарт (1962 г.)

В кухнята настъпва „нова ера“

Кухненският робот на Бош е наричан основно с две имена при пускането му. Този модел е наречен „Neuzeit“ (Ново време) и е обявяван като „помощник на селската жена“. На градските клиенти също се обещава нова ера в най-модерните технологии за домакинството, които улесняват домакинската работа.

Посланието към селските домакинства е колко много тази машина ще улесни обработката на големи количества храна. Една от причините е преобладаващият брой големи семейства с много деца, а другата – необходимостта от бърза преработка на реколтата от плодове и зеленчуци, за да бъдат запазени за консумация – например чрез замразяване на част от продукцията или приготвяне на конфитюри и консерви.

„Neuzeit“ е многофункционален уред, който може да реже, да меси тесто, да стърже, пресова и дори да бели картофи.

Снимка: Продажба на кухненски робот във фирмения магазин в Щутгарт (1962 г.)

Възстановяване на старите фаворити – бензиново впръскване за автомобилите

Технологията, използвана в много продукти на Bosch, все още е от предвоенния период. Но са нужни иновации, за да стане и остане компанията конкурентоспособна. Впръскването на бензин, разработено от Bosch за самолетни двигатели, се явява новост за автомобилите в началото на 50-те години, макар че са необходими десетилетия, за да се утвърди като стандарт.

Gutbrod Superior е първият лек автомобил, оборудван с бензинова инжекционна система Bosch. Тя намалява консумацията с до 20% в сравнение с карбураторите и подобрява работата (1952 г.).
Gutbrod Superior е първият лек автомобил, оборудван с бензинова инжекционна система Bosch. Тя намалява консумацията с до 20% в сравнение с карбураторите и подобрява работата (1952 г.).

Bosch Combi

„Bosch Combi“ за домашния майстор с практичния му куфар за пренасяне (1952 г.)

Електроинструмент за дома

Манията по домашно майсторене се превръща в доходоносен бизнес за Бош. Пуснат през 1952 г., електрическият инструмент „Bosch Combi“ може да се използва по много начини в зависимост от приставката – като бормашина, отвертка, за шлифоване и дори като храсторез. Това предложение поражда изцяло нов бизнес сегмент в Европа, където покупателната способност все още е главно на мъжете – „направи си сам“, което се прави основно в мазета и гаражи.

Пълният комплект със стандартни приставки се продава в куфар или в дървена кутия за монтаж на стената. Бош разработва и втора важна гама електрически инструменти по този начин, за да допълни гамата от професионални инструменти за строителството, включително къртачи.

Снимка: „Bosch Combi“ за домашния майстор с практичния му куфар за пренасяне (1952 г.)

Развитие на електрониката

Bosch започва разработването на електронни компоненти в средата на 50-те години. Първият от тях е „variode“, който Бош започва да произвежда през 1958 г. Следват транзисторите, а през 1970 г. се появяват и интегралните схеми. Гледани критично от скептиците, но разработвани с ентусиазъм от техните поддръжници, те са първата искра в областта на електрониката, която в този момент е основен бизнес за Бош.

Невзрачен полупроводников компонент – с размер едва колкото грахово зърно и неразличим на снимката. След като влиза в серийно производство през 1958 г., този иновативен компонент подобрява начина, по който генераторът зарежда акумулатора – особено при празен ход на място.
Невзрачен полупроводников компонент – с размер едва колкото грахово зърно и неразличим на снимката. След като влиза в серийно производство през 1958 г., този иновативен компонент подобрява начина, по който генераторът зарежда акумулатора – особено при празен ход на място.
Ранните електронни компоненти на Бош се основават първоначално на германий, а след това на силициеви кристали. На тази снимка е показано изработването на кристал от германий (1961 г.).
Ранните електронни компоненти на Бош се основават първоначално на германий, а след това на силициеви кристали. На тази снимка е показано изработването на кристал от германий (1961 г.).