Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Този уебсайт използва бисквитки за целите на функционалността, удобството и статистиката. Можете да промените тази настройка по всяко време, като кликнете върху „Промяна на настройки“. Ако сте съгласни с това използване на бисквитки, моля, кликнете върху „Да, съгласен/съгласна съм“.

История на компанията

Нов бизнес
1960 – 1989 г.

10 минути четене

Периодът от 60-те до 80-те години на 20-ти век е белязан от трансформация в Бош, която се превръща компанията в глобална група от автономни подразделения и лидер на пазара на автомобилна електроника.

Рисунка на стилизирана структура, указваща развитието на отделните бизнес подразделения.

Нова структура – образуват се подразделения

Между 1950 г. и 1960 г. броят на служителите в Бош се увеличава от 15 000 на 70 000. Централизираната структура на средно предприятие вече не е достатъчна, така че през 60-те години подразделенията постепенно стават по-независими, като се започва с направление "Електроинструменти". През това време на икономически бум и пълна заетост Бош прави придобивания в други сектори и хиляди служители са преквалифицирани за производството на автомобилна електроника.

Сглобяване на перфоратори за тежки строителни работи в завода на Бош в Лайнфелден. (1956 г.)
Сглобяване на перфоратори за тежки строителни работи в завода на Бош в Лайнфелден. (1956 г.)
Корицата на тази брошура показва, че през този период прането все още се счита за женска работа, а на децата е позволено да гледат. (1963 г.)
Корицата на тази брошура показва, че през този период прането все още се счита за женска работа, а на децата е позволено да гледат. (1963 г.)

От хидравлика до опаковъчна техника

Макар че автомобилостроенето на най-важния пазар за Бош през периода, в който Западна Европа процъфтява, разширяването на бизнеса към нови сфери продължава. След като навлиза в производството на мобилна хидравлика, медицинска електроника и радиотехника през 50-те години, през 1963 г. Бош купува дял в компания за опаковъчни машини и разширява дейността си с още придобивания, за да формира направление "Опаковъчна техника".

Дъщерното дружество Höfliger & Karg, което е част от отдела за опаковъчна техника, разработва тази машина, която е способна да произведе 1400 опаковки за единична дози сметана в минута. (1982 г.)
Дъщерното дружество Höfliger & Karg, което е част от отдела за опаковъчна техника, разработва тази машина, която е способна да произведе 1400 опаковки за единична дози сметана в минута. (1982 г.)
Производство на регулатори за автомобилни генератори в завода в Ройтлинген (1964 г.). В Ройтлинген се намира заводът на Emil Gminder AG – текстилна фирма, която Бош купува през 1964 г.
Производство на регулатори за автомобилни генератори в завода в Ройтлинген. (1964 г.) В Ройтлинген се намира заводът на Emil Gminder AG – текстилна фирма, която Бош купува през 1964 г.
Производство на запалителни бобини в Блайхах (1964 г.). След рухването на текстилната индустрия в региона Бош предлага на бившите работници перспективи за нова кариера.
Производство на запалителни бобини в Блайхах (1964 г.). След рухването на текстилната индустрия в региона Бош предлага на бившите работници перспективи за нова кариера.

Наследството на основателя – Фондация "Роберт Бош"

Къщата на семейство Бош, разположена на хълм в източната част на Щутгарт, сега е седалище на фондация "Роберт Бош", основана през 1964 г.
Къщата на семейство Бош, разположена на хълм в източната част на Щутгарт, сега е седалище на фондация "Роберт Бош", основана през 1964 г.
Новата централа на Бош в Шилерхьое близо до Щутгарт заменя остарелите помещения в центъра на града през 1970 г.
Новата централа на Бош в Шилерхьое близо до Щутгарт заменя остарелите помещения в центъра на града през 1970 г.
Рисунка на молекулни структури, символизиращи изследователската и развойна дейност на Bosch.


Изследователска и развойна дейност – със силата на иновациите

Бош обединява своите развойни ресурси в нов изследователски център през 1968 г. Тези обединени усилия са необходими, за да се родят идеите, които се превръщат в новаторски продукти със силни конкурентни предимства. От средата на 60-те години изследователските звена на компанията се съсредотчават върху специални проекти като интегралните схеми.

Изпитването на компоненти в нискотемпературна камера е част от развойната дейност, която гарантира, че техниката на Бош ще издържи и на най-тежката зима. (1959 г.)
Изпитването на компоненти в нискотемпературна камера е част от развойната дейност, която гарантира, че техниката на Бош ще издържи и на най-тежката зима. (1959 г.)
От средата на 60-те години полупроводниковите компоненти, като тази платка за електронен модул за управление, се превръщат от съпътстващи за Бош в продукти с милионни продажби. (около 1965 г.)
От средата на 60-те години полупроводниковите компоненти, като тази платка за електронен модул за управление, се превръщат от съпътстващи за Бош в продукти с милионни продажби. (около 1965 г.)
Изпитване на силова електроника за електромобили (1967 г.).
Изпитване на силова електроника за електромобили (1967 г.).
Главният компютър на Бош, IBM 370/модел 15, в Швибердинген е с капацитет за съхранение 100 килобайта и водно охлаждане, което изразходва 150 литра хладилен агент. (1970 г.)
Главният компютър на Bosch, IBM 370/модел 15, в Швибердинген е с капацитет за съхранение 100 килобайта и водно охлаждане, което изразходва 150 литра хладилен агент. (1970 г.)

Jetronic

Платка на електронен модул за управление Jetronic за впръскване на бензин в лабораторията за електроника на Техническия център в Швибердинген до Щутгарт (1970 г.)

Електрониката взема връх

През 1959 г. Бош започва да разработва система за впръскване на бензин с електронно управление. Jetronic е първата по рода си система в света, която влиза в серийно производство през 1967 г. Тя е използвана за първи път в моделите на Volkswagen 1600 LE и TLE за САЩ. Благодарение на Jetronic VW 1600 успява да удовлетвори сравнително строгите правила за опазване на околната среда, въведени в щата Калифорния, САЩ.

Снимка: Платка на електронен модул за управление Jetronic за впръскване на бензин в лабораторията за електроника на Техническия център в Швибердинген до Щутгарт (1970 г.)

Полупроводници и оборудвани с компютри автомобили – електрониката в Бош

Решимостта на изследователите и мениджърите да превърнат електрониката в основен бизнес за компанията започна да се отплаща от 70-те години на миналия век, а тази първоначално неизследвана територия оформя цялостния успех на компанията досега. Отличен пример за това е антиблокиращата спирачна система ABS, пусната през 1978 г., която Бош превърна в технически стандарт в автомобилостроенето.

Екипът на Бош, разработил ABS, изпробва потенциала на антиблокиращата спирачна система на замръзнало езеро в Северна Швеция (1975 г.).
Екипът на Бош, разработил ABS, изпробва потенциала на антиблокиращата спирачна система на замръзнало езеро в Северна Швеция (1975 г.).
Напречен разрез на горивната камера на бензинов двигател с електронно управление Motronic. Новата система комбинира електронно запалване с впръскване, което прави възможно оптимизирането на работата на двигателя.
Напречен разрез на горивната камера на бензинов двигател с електронно управление Motronic. Новата система комбинира електронно запалване с впръскване, което прави възможно оптимизирането на работата на двигателя.

Глобално мислене – ново начало в САЩ и Азия

В Съединените щати – най-голямата икономика в света – Бош успява да възстанови пълните права за използване на собствената си марка едва през 1983 г. Това осигурява на компанията възможност да възвърне предишния си търговски успех. В Азия Бош установява присъствието си по нестандартен начин, произвеждайки висококачествени продукти като фотографско и видеооборудване, икономически по-изгодно в държави като Малайзия. Също така се основават съвместни предприятия на важни пазари като Япония. Там Бош започва производството на бензинови системи за впръскване през 1973 г. и на антиблокиращата спирачна система ABS през 1984 г.

Инструктаж на служители в завода на Бош в Насик, Индия (1973 г.). Там Бош произвежда дизелови системи за впръскване от началото на 70-те години.
Инструктаж на служителите в завода на Бош в Насик, Индия (1973 г.). Там Бош произвежда дизелови системи за впръскване от началото на 70-те години.

Ламбда сонда

Функционални изпитания на прототипи на ламбда сонда в Техническия център в Швибердинген (1975 г.)

Чувствителни носове

През 1969 г. специалистите на Бош започват разработването на сензор за измерване на отработените газове, чието утвърждаване отнема цяло десетилетие след трудности в началото. Днес екологично чистите двигатели с вътрешно горене вече са немислими без ламбда сондата, която влиза в производство през 1976 г. Иновацията на Бош е предпоставка за обработката на отработените газове чрез трипътен катализатор. Ламбда сондата измерва съдържанието на кислород в отработените газове преди входа на катализатора. Тази стойност, която постоянно варира драстично в зависимост от начина на шофиране, се използва от електронното управление на инжекционната система за регулиране на състава на гориво-въздушната смес. Точността на системата осигурява пълно изгаряне, което позволява на катализатора да пречиства оптимално отработените газове. По този начин вредните емисии могат да бъдат намалени с до 90%.

Снимка: Функционални изпитания на прототипи на ламбда сонда в Техническия център в Швибердинген (1975)

Телекомуникациите – нов фокус

В началото на 80-те години на миналия век Бош се впуска в телекомуникациите и започва производство на оборудване за космически сателити и мобилни телефони, както и изграждане на обществени и частни телекомуникационни мрежи. След двадесет години успехи в този сектор, който генерира до 25% от продажбите на компанията, неблагоприятни обстоятелства принуждават Бош да се оттегли от някои сегменти. Направление "Системи за сигурност" продължава да работи в тази област успешно и до днес.

Автомобилен телефон Bosch OF4 (1983 г.). Бош има отдел за радиотехника от 1954 г. и той разработва първите автомобилни телефони. През 80-те години те струват колкото малък автомобил.
Автомобилен телефон Bosch OF4 (1983 г.). Бош има отдел за радиотехника от 1954 г. и той разработва първите автомобилни телефони. През 80-те години те струват колкото малък автомобил.
Център за спешни повиквания Bosch Telecom (1991 г.). След придобиването на Telenorma AG и ANT GmbH Бош се превръща в един от водещите телекомуникационни доставчици на 80-те.
Център за спешни повиквания Bosch Telecom (1991 г.). След придобиването на Telenorma AG и ANT GmbH Бош се превръща в един от водещите телекомуникационни доставчици на 80-те.